قطعات تشکیل دهنده اره دورکن متفاوت می باشد که در این مقاله راجع به آن توضیح داده ایم. اره دورکن دستگاهی با قابلیت برش چوب نئوپان وام دی اف میباشد که قطعات بزرگ چوب  را به راحتی برش میدهد و از لازمه های حیاتی برای  یک کارگاه چوب بری نجاری و یا کابینت سازی میباشد.


برش با اره دورکن

اره دورکن دستگاهی که برای برش چوب ، نئوپان ،ام دی اف و دیگر قطعات چوب با ابعاد بزرگ به کار می رود. اره دورکن ها توسط شرکت های متفاوت از جمله فلدر ، پنهانس ، نوین چوب ، مولن و.... برای مصارف متفاوت در صنعت چوب و برش قطعات چوبی  تولید می شوند و تقریبا قطعات یکسان اما با کارایی متفاوت با توجه به نوع دستگاه  در تولید آن ها به کار رفته است.

اما در اصول کلی دورکن ها چه دستی و چه اتوماتیک از قطعات شکل همی ساخته شده اند. در هنگام خرید دستگاه نکاتی باید مد نظر و معیار ما باشد که در قسمت های قبلی مقاله درمورد آن ها به تفصیل صحبت کرده ایم.

نکات مهم برای خرید اره دورکن

از مهمترین و اولین معیاری که باید برای خرید اره دورکن در نظر بگیریم فضایی است که میخواهیم به این دستگاه اختصاص دهیم اندازه های موجود این دستگاه از نظر سایز متفاوت و به اندازه های متفاوتی موجود میباشد.

سایزهای اره دورکن

اره دورکن از نظر سایز در اندازه های یک مترو هشتاد سانتی متری ، دو متری ،دو مترو بیست تا سه متر و هشتاد سانت موجود میباشد پس قبل از خرید دستگاه به فضایی که میخواهید برای دستگاه اختصاص دهید فکر کرده و سپس سایز دستگاه را مشخص کرده و خریداری نمایید.

پس از بررسی فضای لازمه برای دستگاه بهتر است هزینه و کارایی مورد نظر  از دستگاه را مشخص کنید تا هم در وقت صرفه جویی کرده و هزینه مناسب جهت کارایی و کیفیت بالای محصول پرداخت نموده باشید از این‌رو لازم است تا قطعات و کار کردهای هر قطعه در دستگاه اره دورکن را به خوبی بشناسید و بدانید که دستگاه مورد نظر شما باید دارای چه قطعاتی با چه کارایی هایی میباشد.

قطعات تشکیل دهنده اره دورکن

قطعات تشکیل دهنده اره دورکن با توجه به اتوماتیک یا دستی بودن آن متفاوت میباشد ولی به طور عمده همه  دورکن ها شامل قطعاتی میباشند که در همه دستگاه ها به کار رفته است که این  قطعات تشکیل دهنده اره دورکن به شرح زیر می باشند که باید به آن ها دقت کرد.

موتورها: میتوان گفت اصلی ترین قطعه دستگاه تشکیل دهنده اره دورکن موتور می باشد که تیغه اره را به حرکت در می آورد و بسیار مهم است که دستگاه اره دورکن موتوری از جنس عالی داشته باشد ، در بعضی از مدل های اره دورکن که دارای خط زن هستند از یک موتور ضعیف تر نیز در کنار موتور اصلی برای خط زن استفاده می گردد.

تیغ اره

تیغ اره: یکی دیگر از قطعات تشکیل دهنده اره دورکن تیغ اره است. اصولا یک دستگاه دورکن دو تیغه اره دارد که یکی برای برش های اصلی برش قطعات چوب و دیگری برای خط زن مورد استفاده قرار می گیرد. اصولا قطر تیغه اره اصلی از تیغه اره خط زن بیشتر است نوع تیغه ای که در خط زن استفاده میشود بسیار مهم می باشد  زیرا ظرافت و زیبایی کار را تخت تاثیر قرار می دهد .

گونیای پشت اره :از گونیا برای اندازه گیری کردن و ایجاد زاویه های دلخواه استفاده می کنند.

میز پشت گونیا: از میز پشت گونیا برای نگهداری قطعه کار در دستگاه اره دورکن استفاده می شود.

ریل دستگاه اره دورکن

ریل دستگاه: ریل که یکی از قطعات تشکیل دهنده دستگاه اره دورکن می باشد، محل قرار گیری قطعه کار جهت حرکت برای برش میباشد که شامل ریل های ساچمه ای ، واگنی و لوکوموتیوی میباشد. که عمر دستگاهی با ریل لوکوموتیوی از دستگاهی با ریل واگنی و بالطبع از دستگاهی با ریل ساچمه ای براساس نوع حرکت بیشتر میباشد

میز برش جلو : از قطعات تشکیل دهنده اره دورکن می باشد که جهت گونیا نمودن قطعه کار برای برش در قطعات بزرگتر مورد استفاده قرار میگیرد.

نگهدارنده ورق : ابزاری است که قطعه کار را بر روی ریل ثابت می کند تا در زمان برش ایمنی کاربر  دستگاه اره دورکن  حفظ شود ولی باز این مورد بر حصب احتیاط کاربر باید با کمی فاصله از دستگاه بایستد.

گونیای وسط ریل : از این گونیا برای برش در حالت مثلثی(زاویه دار) استفاده می شود.

امیدواریم که تا اینجای مقاله قطعات و کارایی های اره دورکن را شناخته باشید و در هنگام خرید یا کار با دستگاه اره دورکن به آن دقت کنید.