مبلمان، دکوراسیون و طراحی داخلی

فروشگاه اینترنتی مبلمان، دکوراسیون و طراحی داخلی

۲۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

بهداشت حرفه‌ای و اهمیت صندلی ارگونومیک

بهداشت حرفه‌ای و اهمیت صندلی ارگونومیک

هشتم اردیبهشت ماه (28 آوریل) توسط سازمان بین‌المللی کار به‌عنوان روز بهداشت حرفه‌ای نام‌گذاری شده است. این روز فرصتی است تا به اهمیت سلامت جسمی کارکنان و جلوگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار بپردازیم. یکی از موارد پر اهمیت در رابطه با محیط کار که بخش قابل توجهی از جامعه شاغل با آن سر و کار دارند صندلی اداری است. 

صندلی اورگونومیصندلی‌های ارگونومیک امروزه یکی از راه‌حل‌های طراحان مبلمان اداری برای حفظ سلامت مفاصل و ستون فقرات کارمندان هستند و طی دو دهه گذشته نیز بسیار مورد توجه بوده‌اند. این توجه موجب شده تا استانداردهای صندلی ارگونومیک به‌مرور زمان اصلاح شود و محصولاتی با ویژگی‌های متعدد قابل تنظیم به بازار عرضه شود.

 

یافتن یک صندلی ارگونومیک مناسب یک معضل مشترک میان کسانی است که به دنبال یک محصول استاندارد برای دفتر کار خود هستند. امروزه تنوع صندلی‌هایی که به‌عنوان یک محصول ارگونومیک به بازار عرضه می‌شوند بسیار زیاد است اما همین موضوع می‌تواند شما را به اشتباه بیاندازد چراکه بسیاری از این محصولات از ویژگی‌های ارگونومیک تنها یک برچسب را دارند!

 

طی دو دهه گذشته تلاش شده تا صندلی‌های ارگونومیک برای طیف وسیعی از افراد قابل استفاده باشد با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که یک محصول به طور خاص برای یک فرد مناسب باشد. برای مثال ممکن است که ارتفاع یک صندلی بیش از اندازه بالا و دسته‌های آن کوتاه یا بلند به نظر رسد. همچنین ممکن است که یک صندلی ارگونومیک با هر محیط کاری سازگار نباشد.

 در واقع یک صندلی اداری هنگامی ارگونومیک می‌شود که با مشخصات فیزیکی کاربر نظیر قوس کمر، قد، حالت دست‌ها و میزان چاقی او هماهنگ شود. این موضوع سبب شده تا کمپانی‌های تولیدکننده صندلی ارگونومیک با اضافه کردن ویژگی‌های مختلف قابل تنظیم محصولات خود را با تنوع بیشتری از مشخصات فیزیکی سازگار کنند.

 

چه چیزهایی را باید در مورد انتخاب یک صندلی ارگونومیک بدانید؟

انتخاب صندلی مناسب گامی مهم در پیشگیری از بیماری‌های ستون فقرات در افرادی است که در موقعیت نشسته کار می‌کنند. در علم ارگونومی نشستن نیز به‌عنوان یک فعالیت خاص و تخصصی شناخته می‌شود و در نتیجه صندلی‌های ارگونومیک باید چند مفهوم اساسی را در خود داشته باشند.

 

یک صندلی ارگونومیک برای همه مناسب نیست، پس لطفاً هنگام خرید طول و عرض صندلی را ابعاد بدن خود یا دیگر کاربران تطبیق دهید. 

وقتی پهنای بدن شما بسیار بیشتر یا کمتر از عرض صندلی باشد دیگر چه فرقی می‌کند که دسته‌ها، ارتفاع و زاویه پشتی این محصول قابل تنظیم است یا خیر، چراکه شما با نشستن بر روی این صندلی یک احساس بیشتر ندارید و آن چیزی نیست جز ناراحتی!

ارتفاع مطلوب قسمت نشیمن صندلی حدود یک چهارم ارتفاع بدن است.

 البته این فقط یک قاعده کلی است، زیرا نسبت لگن به پا می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت باشد. 

اما در مجموع می‌توان گفت که هنگام نشستن بر روی یک صندلی ارگونومیک وضعیت ران به ساق پا باید در زاویه 90 درجه باشد و کف پاها نیز به‌راحتی با زمین تماس پیدا کند.

هیچ صندلی برای همه فعالیت ها مناسب نیست به‌عنوان مثال، دندان‌پزشکان نیاز به یک صندلی متفاوت از کارگران صنعتی یا اپراتورهای کامپیوتر دارند.

ویژگی یک صندلی ارگونومیک خوب چیست؟

در صندلی‌های ارگونومیک برخی از ویژگی‌ها به طور مشترک وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

 

قابلیت تنظیم ارتفاع

قابلیت تنظیم پشتی در هردو حالت عمودی و در جهت جلو یا عقب

وجود یک قوس در تکیه‌گاه برای پشتیبانی کمر

پارچه‌های غیر لغزنده و با قابلیت تنفس برای جلوگیری از تعرق

عمق صندلی باید به گونه باشد که ران کاربران به طور کامل بر روی آنها قرار گیرد

برخی ویژگی‌ها نیز با توجه به قیمت صندلی‌ها به آنها افزوده می‌شوند از جمله:

دسته‌های قابل تنظیم در جهات عمودی و افقی

قابلیت تنظیم شیب و گودی کمر

یک صندلی ارگونومیک واقعی امکان درست نشستن را به شما می‌دهد.

 در واقع خرید یک صندلی استاندارد برای حل مشکلات ستون فقرات شروع خوبی است اما به‌تنهایی نیز کافی نیست.

 آنچه پس از این اهمیت دارد شیوه درست نشستن شماست. همچنین به یاد داشته باشید که صندلی ارگونومیک تنها یک عنصر از فضای کاری شماست و سایر اجزا نظیر میز، میزان نور و دوری یا نزدیکی کمدها و فایلینگ ها به شما نیز در سلامتی نقش مؤثری دارند.

امروزه شرکت‌های شناخته‌شده‌ای در جهان به تولید صندلی اداری می‌پردازند. یکی از این شرکت‌ها هرمان میلر (Herman Miller) نام دارد. از میان طیف وسیع محصولات این شرکت دو صندلی با نام‌های Embody و Aeron در بازار مبلمان اداری جهان بسیار شناخته‌شده هستند.

 صندلی Embady در سال 2017 عنوان پرفروش‌ترین صندلی ارگونومیک را به خود اختصاص داده است. این محصول علاوه بر ویژگی‌های قابل تنظیم فراوان، از استانداردهای بی‌نظیری مانند روکش قابل تنفس، توزیع فشار و تنظیم خودکار پشتی برخوردار است.

صندلی اداری Leap نیز یکی از محصولات شناخته‌شده در بازار جهانی است که توسط شرکت استیل کیس Steelcase تولید می‌شود و با وجود آنکه نزدیک به 19 سال از تولید آن می‌گذرد، با تغییراتی که به خود دیده هنوز هم در بازار می‌درخشد.

 این صندلی از 8 نقطه قابل تنظیم در تکیه‌گاه، دسته‌ها، عمق، گودی کمر و ارتفاع برخوردار است و تاکنون نزدیک به 35 میلیون دلار برای طراحی آن هزینه شده است.

SILQ نام جدیدترین محصول شرکت استیل کیس است که در سال 2018 به بازار عرضه می‌شود.

 این صندلی ارگونومیک تفاوتی اساسی با دیگر محصولات موجود در بازار دارد. در سال‌های اخیر طراحان مبلمان اداری علاوه بر افزودن ویژگی‌های مختلف قابل تنظیم به صندلی‌های ارگونومیک اداری، به کاربری و استفاده آسان از این محصولات نیز توجه بیشتری کرده‌اند. 

این موضوع سبب شده تا به‌تازگی محصولاتی وارد بازار شوند که از ویژگی تنظیم خودکار در قسمت‌های مختلف بهره می‌برند. صندلی SILQ نیز از جمله این محصولات است که تنظیم ارتفاع تنها ویژگی قابل کنترل آن است. این صندلی از پلیمرهای با عملکرد بالا نظیر فیبر کربن ساخته شده که به این محصول امکان می‌دهند تا با توجه به شرایط فیزیک بدن کاربر به بهترین شکل ممکن تغییر کند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
معین ویژه

Design Shanghai، مهم‌ترین رویداد دیزاین آسیا

Design Shanghai، مهم‌ترین رویداد دیزاین آسیا

رویداد "Design Shanghai" که امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادها در تقویم طراحی مطرح شده است، امسال نیز برای پنجمین سال در تاریخ ۱۴-۱۷ مارس ۲۰۱۸ برگزار شد و بهترین برندها و طراحان معروف را در کنار هم جمع کرد.

درسال 2018 این رویداد در تاریخ ۱۴-۱۷ مارس ۲۰۱۸ که مصادف با ۲۳-۲۶ اسفند ۱۳۹۶ بود در مرکز نمایشگاه‌های شانگهای برگزار  شد و در آن پنج سالن طراحی هریک با موضوعیت یکی از پنج محور نامبرده شده در بالا اختصاص داده شده بود که هریک از آن‌ها دریچه‌ای به قلمرو جدیدی از طراحی باز می کرد.

در این سالن ها بیش از ۴۰۰ برند و گالری مطرح و در حال رشد از ۳۰ کشور، ایده‌هایشان را در قالب ترکیبی از محصولات، فضا آرایی‌های مخصوص و رویدادهای منحصر به فرد شبکه‌ای به نمایش گذاشته بودند.

 DUBAI DESIGN DISTRICT MASTERPLAN ) طرح منطقه جامع دبی (

Zhuo Tan، مدیر این رویداد پیش از برگزاری آن می‌گوید: " ما برای جشن گرفتن پنجمین سال برگزاری این رویداد بسیار هیجان‌زده هستیم. از زمان شروع این برنامه در سال ۲۰۱۴ تا کنون، بیش از ۵۰۰ برند مشهور جهانی را به چین معرفی کرده‌ایم و همچنین به بسیاری از طراحان چینی نیز کمک کرده‌ایم تا در جامعه جهانی دیزاین شناخته شوند.

علاقه‌مندی و بازخوردهایی که هم از شرکت‌کنندگان و هم از بازدیدکنندگان در طی این مدت دریافت کرده‌ایم نشان از بالا بودن پتانسیل طراحی در شانگهای دارد و برای رویدادهای بعدی بسیار بسیار مشتاق هستیم."

همانطور که در بالا اشاره شد، هدف این رویداد این است که در میان پنج بخش مدرن، کلاسیک و لوکس، کلکسیون‌ها، آشپزخانه و حمام و فضاهای کاری نقطه‌ای مشترک میان فلسفه طراحی غرب و شرق پیدا کند.

بخش مدرن دسته منتخبی از برندهای مشهور و طراحان مستقل در حال ظهور را گرد هم می‌آورد. بخش کلاسیک و لوکس تقاضا برای طراحی بی انتها و ساخت و سازها و کارهای دستی معتبر را مورد توجه قرار می‌دهد.

هردو بخش حمام و آشپزخانه و فضاهای کاری، آخرین نوآوری‌ها در بخش خودشان را با تاکید بر ترکیب مواد با کیفیت و استفاده از تکنولوژی به نمایش می‌گذارند و بخش کلکسیون‌ها به آثار هنری و اشیا گران‌بها و با تعداد محدود اختصاص دارد.

برخی از شرکت‌کنندگان جدیدی که امسال در نمایشگاه حضور داشتند و در لیست محبوب بسیاری از افراد هستند به شرح زیر هستند:

برند ایتالیایی Qeeboo که توسط Stefano Giovannoni تاسیس شده است.

Pininfarina که بیشتر از همه برای طراحی های خاصش برای برند فراری مشهور است.

 برند استارتاپ چینی Zaozuo که توسط Luca Nichetto اداره می‌شود.

همچنین در سال ۲۰۱۸ برخی از نام‌های بسیار مشهور نیز پس از یک دوره کوتاه وقفه به این رویداد بازگشتند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت طراحی زاها حدید که برای لوازم خانگی الهام گرفته شده از معماری خود بسیار مشهور است

برند دانمارکی Carl Hansen & Son که باور محکمی در کارهای ساخت دست انسان دارد

بسیاری از نام‌های معروف دیگر مانندlasvit, swarovski, ligne roset, roche bobois, gallery ALL.

 البته لازم به ذکر است که یکی از مهمترین اهداف این رویداد حمایت از طراحان محلی و نو ظهور است  و برگزار کنندگان قصد معرفی طراحان چینی به تمام دنیا را نیز دارند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
معین ویژه

خلاقیت و نوآوری در نورپردازی توسط لیندزی آدلمن

خلاقیت و نوآوری در نورپردازی توسط لیندزی آدلمن

دست اندرکاران مبلمان و دکوراسیون به اجماع معتقدند که تمامی جنبه های دکوراسیون در ایران یکنواخت رشد ننموده است و بحث در علل و عوامل این رشد ناهمگون نیز بسیار است و اختلاف عقیده هم در خصوص اینکه رده بندی این رشد چگونه است ، وجود دارد ، اما در اینکه رده اول این رشد ،مبلمان اداری و رده آخر برای نورپردازی است ، تقریبا همه متفق القول هستند . در این خصوص سخن بسیار است اما در این مختصر می خواهیم از مواردی که اخیرا در آمریکا در خصوص نورپردازی مطرح شده است ، استفاده کنیم، شاید که ریشه های این عقب ماندگی در بحث نور را بکاویم و در حد امکان طراحان عزیز و دانشجویان معماری و طراحی را به سمت این مبحث رهنمون شویم . به این منظور به طرح نظرات یکی از طراحان جوان و خلاق در خصوص مفاهیم اصلی نورپردازی و چگونگی خلق کالاهای جدید در مبحث نور می پردازیم.

 طراحی کالایی برای نورپردازی با طراحی یک مبل ، میز و یا صندلی بسیار متفاوت است ، به این دلیل که نور تاثیر بسیاری بر کلیه کالاهای اطرافش می گذارد در صورتی‌که سایر کالاها تاثیر کمتری بر اطراف خود دارند . در طراحی نورپردازی آزادی عمل بسیار است و نیازی به آموزش های پیچیده نیست ، ضمن آنکه به نظر کاری مفرح و خود انگیخته می رسد و راه درست و غلط نیز از قبل مشخص نیست و خلاصه آنکه فضا باز است و امکان خلاقیت فراهم می باشد .

لیندزی آدلمن(Lindsey Adelman) یک طراح صنعتی صاحب تجارت موفق است. تمرکز او بر تولیدات نورپردازی است اما اخیرا دست به تولید جواهر و لباس نیز زده‌است. کارهای او سرشار از خلاقیت‌اند ، وی در کارهای خود از طبیعت الهام می‌گیرد و هنر دستی را با دقت دستگاه تلفیق می‌کند. محصولات او در استودیو اش در منهتن طراحی و ساخته و پرداخته می‌شوند. شیفتگی او به نورپردازی هنگامی که در مدرسه طراحی رود آیلند درس می خواند آغاز شد ، او قبل از آنکه استودیوی طراحی خود را با لذت و شوق راه اندازی کند ، با دیوید ویکس یکی دیگر از پیشروان مبحث نور در نیویورک شروع به کار کرد و چند سالی در کنار او تجربه آموخت.

آدلمن می گوید : "نورپردازی از این جهت برای من جالب است که نور عنصر غیر مادی است و تاثیر فرد در فرم دادن به مواردی که قابل لمس نیست ، بسیار بیشتر است." همچنین او معتقد است به دلیل آنکه مواد اولیه بکار گرفته شده در ساخت کالاهای نورپردازی نسبتا آسان و ارزان قیمت می باشد بسیاری از جوانان طراح می توانند به این سمت روی آورند .

آدلمن اضافه‌می‌کند :" یک بچه هم می تواند وسائل نورپردازی را بسازد زیرا که برق تشکیل شده است از قطب مثبت و قطب منفی که بوسیله یک پریز و بست اتصال به هم متصل می شوند ." او در حقیقت به میزان آزادی طراح در ارائه طرح کالا در بخش نورپردازی اشاره می کند و می گوید که نه آموزش خاصی نیاز است و نه خیلی گران است و در نهایت نتیجه می گیرد که با کمی تجربه در آشنائی با نور و دارا بودن خلاقیت می توان یک طراح پیشرو در زمینه نورپردازی بود . باید اضافه کرد با سرعت پیشرفت در تکنولوژی های زیر بنائی نور ، همچون LED امکانات نیز روز به روز بیشتر می شود و طراح برای آنکه بتواند به روزترین ابزار را برای انجام طراحی های خلاقانه به کار گیرد ، می باید که اطلاعات مربوط به این پیشرفت ها را به سرعت در اختیار داشته باشد تا به این ترتیب بتواند آخرین پیشرفت های تکنولوژی را به خدمت خود بگیرد.

در صورت کمترین آشنائی با تولید لوازم نورپردازی اذعان خواهید نمود که مطالب بیان شده فوق صحیح است و طراحی یا تولید نمونه های جدید نیز کمتر به موارد فنی وابستگی دارد و تنها همانگونه که ذکر شده به خلاقیت و شجاعت نیاز است و البته کمی تجربه و اطلاعات . حال دلیل آنکه در زمینه نورپردازی مدرن در کشورمان پیشرفت چندانی حاصل نشده است چیست ؟ چگونه است که در بخش های نورپردازی عمومی از جمله وسائل نورپردازی میادین و خیابان ها و به طور کلی اماکن عمومی پیشرفت های مناسبی انجام گرفته ، اما در مبحث نور پردازی مدرن خانگی و محیط های بسته چنین نیست . امید است با طرح چنین مباحثی ، گرایش عمومی در این بخش بیشتر شده و به تدریج با افزایش تعداد رشته های دانشگاهی و تربیت اساتید، انگیزه جوانان نیز جهت آموختن این رشته بیشتر و بیشتر شود و طرح این مباحث مقدمه ای گردد تا به تدریج تعادلی در این زمینه ایجاد شود . به نحوی که هر یک از دوستان آرشیتکت و دکوراتور دیگر همواره گرفتار تهیه امکانات مورد نیاز جهت بخش نورپردازی پروژه ها نباشند ، چرا که می دانیم امروزه اگر هم با مشکلات فراوان در بخش نورپردازی چند موردی در بازار یافته شود ، مسلما وارداتی است ونه کاملا منطبق با آنچه که طراح در ذهن دارد و به دنبالش می گردد . در صورتیکه می دانیم که در زمینه تولید عناصر نورپردازی ، همانگونه که ذکر شد نه تکنولوژی بالائی مورد نیاز است و نه مواد اولیه ای که در دسترس نباشد و در بعد نیروی انسانی نیز جوانان خوش فکر و خلاق بسیارند . کمبود ، اولا درباور این است که می توانیم و دیگر ایجاد تشویق و گرایش در گروههای جوان و هم ایجاد دوره های آموزشی مختلف که در مجموع حرکت اولیه در جهت گرایش نوین در این زمینه ایجاد گردد ، چرا که زیر بناهای سنتی در تولید لوستر و چراغ های تزئینی سالهاست که در کشورمان موجود است و تنها به نگاهی نو در این بخش نیاز داریم.

دریافت

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
معین ویژه

کلبه پیچک

کلبه پیچک

با توجه به اهمیت هوشمند سازی روشنایی در معماری راه حل‌های متنوعی برای کاربردهای مختلف وجود دارد.کنترل هوشمند سیستم روشنایی نه تنها میزان نور دهی را تحت کنترل می‌گیرد بلکه در صرفه جویی در مصرف انرژی نیز بسیار مؤثر است. در واقع در این روش هم از نور طبیعی و هم از نور تولیدی منابع نور، میزان نور مطلوب تامین خواهد شد و این فرآیند بطور اتوماتیک انجام می‌گیرد.

این پروژه ، یک غرفه خودساخت در محوطه ی دانشگاه است،که در پاسخ به نور ، اشکال منحصر بفرد از هندسه های مختلف ،فرم سرخس ، فرم پیچک و به عبارتی چرخش بیولوژیکی را نشان می دهد که در نهایت با ایجاد سقفی با هندسه مثلثی کامل می شود. این طراحی، نقوش سنتی را،با استفاده از فن آوری های الکترونیکی امروز، بطور یکپارچه با معماری قابل زندگی، ادغام کرده است.

بدنه آن از 40 مجموعه سیستم اسکرول ، با سنسورها و محرک ها ، ساخته شده است.در طول روز ، اسکرول ها به سمت داخل محوطه می پیچند وتبدیل به سقف سایبانی شفاف میشوند. سنسورها ، تغییرات نور روز در محیط اطراف را، کنترلدریافت

عنوان: نورپردازی

 می کنند، و اسکرول خودش توسط stepping mortar.به بیرون یا عقب می پیچد . هنگام شب ، اسکرول ها به عقب برمیگردند و نور غرفه را تامین می کنند. بطورکلی این گونه سیستم‌ها با بهره گیری از سنسورهای تشخیص حرکت و میزان نور محیط و کلیدهای تعبیه شده می‌توانند فرآیند مطلوب را پیاده سازی نمایند.بدیهی است که در حالت اتوماتیک منابع نور با توجه به سنسورهای میزان نور و نقطه مطلوب تعریف شده نوردهی خواهند داشت.

در فصل تحصیلی ، معمولا آن را در فضای باز ، بین دو کلاس قرار می دهند، و دانش آموزان در فضای آن استراحت می کنند . بعد از هر دوره ی تحصیلی ، آن را بطور موقت به بیرون انتقال می دهند و در محوطه قرار می گیرد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
معین ویژه

خانه نور : گذشته، حال ، آینده ..

خانه نور : گذشته، حال ، آینده ..

یکی از مفاهیم پایه گذاری شده در حوزه نورپردازی و طراحی نورپردازی مفهوم معماری نور است.بر خلاف تصور اکثر مردم که یک معمار ساده یا یک متخصص برق می تواند طراحی نورپردازی یک بنا را به عهده بگیرد ، نورپردازی بنا نیاز به متخصصی به نام معمار نور دارد. معمار نور کسی است که آشنایی کامل با اصول معماری و طراحی نما ، منابع نوری رایج و مناسب برای نورپردازی ، روانشناسی رنگ نور ، مخاطب شناسی و اصول ابتدایی جامعه شناسی ،اصول اولیه انتقال انرژی،خیرگی و اصول رفع خیرگی داشته باشد.

 سال 2015 به گفته رییس موسسه ملی تحقیقات و تکنولوژی به عنوان سال بین المللی نور شناخته شده است. وی معتقد است نور به ما اجازه می دهد قوانین طبیعت را درک کنیم.انتخاب بعضیدریافت سوژه ها جهت طراحی و نورپردازی مانند آبشار،ماه ، بستر رودخانه جهت رسیدن به همین رویکرد است. کشور ژاپن از جمله کشورهای است که دارای بالاترین سطح در زمینه تکنولوژی می باشد.رویکرد ساخت آینده با توجه به گذشته از نظرطراحان ژاپنی دارای اهمیت ویژه ای است. Enzo Catellaniطراح ایتالیایی از جمله طراحانی است که به این اصل (ساخت آینده با توجه به گذشته )توجه داشته است.وی برای خلق این مجموعه با خلاقیتی خاص، مجموعه ای جذاب برای نورپردازی را خلق کرده است.راز برنامه ریزی Catellani این است که هیچ خلاقیت و نوآوری بدون داشتن روحیه ی بازیگوشی امکان پذیر نیست.به دلیل داشتن همین روحیه است که Catellaniموفق شد به کمک ورقه های نازک برنجی(توجه به گذشته) وled های کوچک نوع جدیدی از نورپردازی برای فضاهای داخلی را ایجاد نماید. بازی با نور و سایه روی دیوار به کمک تعدادی مجسمه ساده خطی، اوج هنر و خلاقیت Catellaniرا نمایش می دهد.

Luna nel Pozzo یک مفهموم است نه یک لامپ.در واقع Catellaniیک آبشار از دیسکهای طلا به حالت معلق را ایجاد کرده است.که به کمک led های کوچک آسمانی پرستاره را تداعی می کند.

ادای احترام به Isamu Noguchi، هنرمند بزرگ ژاپنی و ایجاد عبارات بزرگ با استفاده از سادگی کاغذ برنج.در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.درواقع قطعات منعکس کننده نور با شکل های خاص خود هر کدام زاویه خاصی را ایجاد می کنندکه باعث ایجاد نورپردازی متفاوت در محیط می شود.

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
معین ویژه

تونل تعاملی نور در دانمارک

تونل تعاملی نور در دانمارک

همه روزه تکنیک های نورپردازی متفاو,تی در جهان طراحی و اجرا می شوند.این تکنیک ها را می توان عموما به دو بخش استاتیک (ثابت) و داینامیک (متغیر) طبقه بندی کرد.هر یک از این تکنیک های نورپردازی نیز دارای زیرگروه ها و گستره های متفاوتی هستند.در شاخه نورپردازی های داینامیک ، شاخه ای به عنوان نورپردازی اینتراکتیو (Interactive) وجود دارد ، که علاوه بر قابلیت داینامیک و تغییر حالت ، دارای قابلیت حسگری و شناسایی عواملی از محیط اطراف نیز هست.

 تفاوت عمده نورپردازی اینتراکتیو با نورپردازی های استاتیک در قابلیت همخوانی با شرایط محیطی و خواست کاربر است ، آن گونه که در هر لحظه سعی می کند خود را با آن چیزی که باید باشد هماهنگ کند.این هماهنگی باعث می شود که مخاطب حس الفتی خاص نسبت به نورپردازی پیدا کند ، از این رو می توان این نوع از نورپردازی را نورپردازی زنده (Live) یا هوشمند (smart) نیز نامید.این امر موجب می گردد که بیننده سعی کند خود را درگیر این نورپردازی کرده و نورپردازی را جزئی از تخیلات ، آرزو ها و خواسته های خود ببیند. قدم زدن در تونلی تاریک معمولا تجربه ای ناخوشاینداست اما با روش های جدید می تواند به امری خوشایند بدل شود.در مارس 2014، Kollision برنده رقابت طراحی تونل های تعاملی برای شهر کولدینگ دردانمارک شد.همچنین طرح وی نامزد دریافت جایزه نورپردازی تعاملی در سال 2015 می باشد. Kollision پروژه خود را " تداخل " نامید. بر اساس این ایده که زندگی شهری توسط دو روند مخالف ،نیاز به تعلق و زیستن به عنوان بخشی از یک جامعه و یک میل مخالف آن که گرایش به تنهایی و ناشناس ماندن درمیان شتاب جامعه است ، شکل گرفته.

طراحی این تونل به گونه ای است که نورپردازی پویا و تعاملی یکپارچه در دیوار تونل ، موجب ایجاد یک فضای اجتماعی برای راه رفتن افراد درداخل تونل می شود. توسط ایجاد این سیستم پویای نوری ، بین مردم در تونل ومحیط اطراف ارتباط برقرار می شود. سازه های فلزی نصب شده به طول 36 متربر روی هر دو طرف از تونل طولانی که جعبه نور، RGB LED ، سنسور و سخت افزار یکپارچه روی آن قرارداده شده است این فضا را ایجاد می کنند.

سازه های فلزی توسط پانل های سفید Lumino که یک نور یکنواخت در سراسر تونل ایجاد می کند پوشیده شده است.برای ایجاد یک تجربه پویا برای کاربران، سنسورهای حرکتی نصب شده است بدین صورت که وقتی شخصی داخل تونل میشود همراه با حرکت خود، حرکت یک فضای نوری را شاهد خواهد بود.هنگام ترک تونل ،تونل نیز خاموش می شود.در صورتیکه چند نفر به طور همزمان در داخل تونل باشند یک فضای موقت ترکیبی از نور بین آنها ظاهر می شود.بدین ترتیب مردم روی محیط اطراف خوددخالت دارند و از بازی نور در محیط با حرکت خود لذت می برند.

 یک جزء مهم در کنترل طراحی روشنایی در تونل نرم افزار ی است که داده های حسگر را به یک تجربه پویا ترجمه می کند. Kollision تعدادی از اجزای نرم افزار ، که جمع آوری ، تفسیر و ارتباط داده های حسگررا امکان پذیر می کنند توسعه داده است، در حالی که فرآیندهای دیگر بطورموازی برای چگونگی استفاده از منابع نور در تونل وپاسخ به حرکت مورد استفاده قرار می گیرند. سیگنال های دریافتی از حسگرها توسط یک سری تخته مدارکه سفارشی ساخته شده، سیگنال های ساده سنسوررا به بسته های داده تبدیل می کند ، که درقسمت مرکزی میکرو کامپیوترکه مسئول کنترل منابع نورو محاسبه و پردازش است،انجام می شود .

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
معین ویژه

تسکین روح به کمک LED های قابل تنظیم

تسکین روح به کمک LED های قابل تنظیم

نورپردازی مدرن با استفاده از سیستمهای نورپردازی سنتی آغازو بوسیله طراحی های پیچیده و بسیار خلاقانه تکوین یافت.امروزه گستره و تنوع نورپردازی مدرن به شخص، فرصت ابراز شخصیت منحصر بفردخود را می دهد و از مفهوم نورپردازی مدرن فراتر می رود.ازآنجایی که تلاش برای صرفه جویی در مصرف انرژی امری ضروری است ،جزءدیگری که باید به آن توجه شود استفاده از لامپهای مناسب است.

 Tobias طراح روشنایی،مفهوم نورپردازی برای یک منزل مسکونی شامل استخر ویک پارکینگ برای چند ماشین رادر سوئیس توسعه داده است. چالش طراحی در منطقه سلامتی فضایی آرامش بخش با الهام از طبیعت است.منطقه آبگرم شامل رختکن، دوش، اتاق ماساژ، سونا،ودر بخش دیگر دارای استخر شنای سرپوشیده است. جز اصلی طراحی، سازه چوبی موجی شکل و رنگ شده بالای استخر است که با الهام ازحرکت امواج طراحی شده است .این موج از فضای داخلی آن به سمت سقف می درخشد و بطور غیرمستقیم کل اتاق را روشن می کند.

روشنایی عمومی سفید با اثرات رنگ پویا ترکیب شده و یک محیط جذاب ایجاد می کند.علاوه براین نور، معماری و بافت (دیوار سنگی) اطراف محیط استخر را برجسته می کند.

طراح نورپردازی این پروژه ،سیستم را روی 4حالت تنظیم کرده است که عبارتست از:1.حرارت از جریان گدازه،2.جریان اقیانوس سرد 3.چمنزار4.نور سفید،که قابلیت انتخاب حالتهای مختلف وجود دارد.

برای قسمت پارکینگ خطوط منحنی شکل نوری روی سقف با الهام از مسیرحرکت ماشین در یک جاده یا ماشین مسابقه طراحی شده است.اشباع رنگهای مختلف و اثرات تغییر رنگ در فضابه طور مستمر سبب می شود هر لحظه تجربه جدیدی از بازی با نور و رنگ احساس شود.علاوه براین Tobias با تلفیق نورپردازی گذشته و آینده به دلیل علاقه صاحب خانه به ماشینهای کلاسیک و همچنین اسپرت به جذابیت فضا افزوده است.

 

Tobias در واقع با ترکیب طیف وسیعی از تکنولوژی و محصولات ،پروتکل DMX حامل کنترل داده ها، تجهیزات و نرم افزار از Traxon و Osramبرای کنترل سیستم روشنایی و استفاده از متریال چوب طراحی سیستم نورپردازی را انجام داده است.تصویر روبرو سیستم لمسی شیشه ایt6r است که برای تنظیم رنگ ،سرعت و یا هر تابع دیگری از نور استفاده می شود.پایانه های لمسی شیشه ای نیز با یک سنسور مادون قرمز مجهز شده است،که کنترل از راه دور را ممکن می سازد.

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
معین ویژه

طراحی داخلی به کمک طیف نور ورنگ

طراحی داخلی به کمک طیف نور ورنگ

زیبائی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنائی است و گرنه در تاریکی ،زیبائی مفهومی ندارد.زیبائی حقیقی با نور معرفت درک می گردد و زیبائی ظاهری با عزیزترین حس ما که بینائی است دیده می شود. نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی باعث می شود که زیبائی به چشم آید و رنگ و سایر زیبائیهای شیء جلوه کند. بنابراین بحث نور و پرداختن به آن می تواند در مباحث زیبائی شناسی و هنر جایگاه ویژه ای داشته باشد. از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت ،هنر معماری است.

 در هنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار ،نظم فضایی، مصالح، رنگ و مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. نور، یکی از عناصری است که در تغییر ماهیت فضای داخلی بنا تاثیر بسزایی دارد. ما می‌توانیم‌نور را به گونه‌ای بارز و مشخص داخل بنا هدایت کرده و بدین ترتیب با ایجاد عرصه‌هایی از نور و تاریکی، فضای یکپارچه را بدون استفاده از عناصر و مصالح جداکننده به بخش‌های مجزا تقسیم کنیم. این اقامتگاه در بروکلین که دارای اتاقهای بسیار کوچک می باشدمانند یک پالت رنگی از طریق طیف رنگ و نورطراحی شده است؛در واقع فضای معماری از طریق رسانه از نور به جای رسانه از مواد و پارتیشن ،طراحی شده است.

کنارهم قرار دادن رنگهای مناسب گاهی خیلی سخت انجام می شودو به همین دلیل اکثرما از تجربه رنگهای متنوع و جدید در دکوراسیون هراسانیم.زمانی که قرار باشد این پالت رنگ به کمک نور انجام شود کار سخت تر است.از آنجا که معماری به عنوان نوعی بوم نقاشی خنثی استفاده می شود ، نور نقش معرف فضا و آستانه را می پذیرد. همانطور که کسی از فضایی به فضای دیگر می رود ، این انتقال ، از طریق شیب رنگ که توسط مخلوطی از نور ایجاد می شود، از فضایی به فضای دیگر کشیده می شود یا بصورت محو دیده می شود.

گسترش رنگها در عرصه های عمومی بیشتر از طریق طیف رنگهای سرد ودر عرصه های خصوصی و صمیمی از طریق طیف رنگهای گرم انجام شده است.

 در این پروژه ، یک سالن زیبایی برای یکی از مالکین دربخش هم سطح خیابان طراحی شده است.در این فضا از دونوع متریال ( آینه های فولادی و شیشه ای ) استفاده شده ،که تنها با یک خم ،فرم داده شده اند تا استحکام کافی برای ایستایی ، بدون نگه دارنده ثانویه را داشته باشند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
معین ویژه

طراحی متفاوت مجموعه نوری 38

طراحی متفاوت مجموعه نوری 38

شیشه‌گری هنر شکل دادن به شیشه است. هنرمند در این هنر، ابتدا ماده شیشه را حرارت می‌دهد تا نرم و نیمه مایع شود.سپس بوسیله دستها یا ابزار مخصوص یا دمیدن اشکال زیبایی را با آن پدید می‌آورد.

 از ابزار و مواد مورد استفاده در هنر شیشه گری می‌توان به ماده اصلی ساخت شیشه، سنگ سیلیس { که به منظور صرفه جویی از مخلوط خرده شیشه نیز استفاده می‌شود } اشاره کرد همچنین برای رنگی کردن بار شیشه نیز از اکسیدهای فلزی نظیر اکسید کبالت، مس، آهن، منگنز، گوگرد و... استفاده کرد. هنر شیشه گری مانند انواع روش‌های ساخت (فوتی و قالبی) و تزئینات مکمل (نقاشی و تراش) است. نقاشی روی شیشه با ابزار لازم بر روی شی اجرا می‌شود و بسته به نوع نقش و رنگ‌های به کار رفته یک یا چند مرحله پخت در کوره با حرارت مناسب صورت می‌گیرد. رنگ‌های مورد استفاده به صورت پودر و قابل ترکیب با حلال خاص و رنگ‌های محلول از اکسید فلزات تهیه شده‌است. تراش روی شیشه بوسیله سنگ‌های مخصوص و ابزار فرز انجام می‌شود که در مورد اول خطوط ایجاد شده عمیق تر بوده و روی ظروف کاربرد بیشتری دارد. این سنگ با قابلیتهای تراش و مات کردن در تزئین کاربرد دارد.

Bocci یکی از شرکت های طراحی روشنایی پیشرو در جهان است ، این شرکت در ونکوور کانادا مجموعه نوری متفاوتی به نام 38 را طراحی کرده است.38مجموعه ی مهیجی است از گسترش تکنیکهای ساخت پروژه ای به نام 28 که به موجب آن هوا با فشار داخل و خارج شیشه که بطور متناوب گرم و سرد شده است دمیده می شود.برای ساخت شیشه روشهای مختلفی وجود دارد که عبارتست از: روش فوتی: برداشت ماده مذاب از کوره به وسیله بوری یا میله دم که قبلاً گرم شده، ثابت کردن ماده مذاب روی نوک میله، مرمری کردن یا ورز دادن و چرخاندن آن روی میز کار و گرد کردن آن، دوباره گرم کردن خمیر شیشه روی سر میله، دمیدن در میله و ایجاد حباب کوچک در وسط خمیر سر میله، سرد کردن خمیر تا جایی که سرخی خود را از دست دهد، برداشت مجدد خمیر از کوره و ثابت کردن آن روی میله دم، قاشقی کردن خمیر سر میله یا یکنواخت کردن آن، کارهایی است که باید انجام شود تا استاد کار ساخت شیشه را آغاز نماید. از این مرحله به بعد استاد کار میله دم را گرفته، به چرخش درمی آورد تا شکل اولیه ظرف را بسازد. سپس آن را به دست قالب ساز می‌دهد تا شیاری در محل اتصال شیشه و میله فلزی واگیره ایجاد کند. سپس از آن میله واگیره را به ته ظرف می‌چسباند و استاد کار میله دم را از محل شیار ظرف جدا می‌کند. بعد از این مرحله، کار شکل دادن و ساخت و پرداخت دهانه و لگوی ظرف شروع می‌شود. در مرحله بعد دسته و تزئینات را روی آن قرار می‌دهد. در پایان ظرف را با میله واگیره به پشت بر می‌دهد تا به گرمخانه ببرد سپس کوره را خاموش می‌کنند تا اشیاء هم زمان با سرد شدن هوای داخل کوره خنک شوند.

روش فوتی قالبی: در این روش، ابتدا مقداری از مواد مذاب را با میله دم از کوره برداشته، پس از آماده کردن و یک بار دمیدن در آن مقداری مواد به آن اضافه نموده گرم می‌کنند. سپس آن را در قالب قرار داده در میله دم می‌دمند تا خمیر شیشه شکل قالب را به خود بگیرد. سپس از میله دم جدا نموده، لبه کار را صاف می‌کنند و آن را به گرمخانه می‌برند، مانند انواع بطری، آبلیمو، گلاب و غیره. روش پرسی: ساخت در قالبهای پرس بادی نیز بیشتر برای انواع بطری به کار می‌رود، به این صورت که مقدار مناسب مواد مذاب با میله دم از کوره بر می‌دارند و آن را بسیار سریع از میله دم جدا کرده در قالب پرس قرار می‌دهند و با بستن قالب و فشار هوای وارد شده در قالب، خمیر شکل مورد نظر را می‌گیرد. سپس قالب را باز کرده، به سرعت شیء ساخته شده را خارج نموده، در گرمخانه قرار می‌دهند.

در ساخت این پروژه شیشه های کروی بزرگی به روش پرسی ، ساخته شده است.بعد از آن حفره های سفیدی بصورت تصادفی به آنها اضافه شده است.تعدادی ازاین حفره ها به اندازه کافی عمیق هستند که بتوان برای کاشت گل و گیاه استفاده کرد.بقیه آنها به عنوان روشنایی استفاده می شود.هر کره بزرگ شامل دو یا سه المان نوری است و یک یا دو گوی شامل گل و گیاه است.

سیستم قطع و وصل جریان برق به کمک لوله های مسی سخت به صورت زیگ زاگ و درهم و برهم ایجاد شده است . با توجه به اینکه این پروژه با مهارت طراحی شده است بسته به مکانی که مورد استفاده قرار خواهد گرفت سایز آویزها، تعداد،قطر و گاهی اوقات شکل می تواند دستخوش تغییر شود.

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
معین ویژه

طراحی مجموعه روشنایی با ایجاد توهم بصری

طراحی مجموعه روشنایی با ایجاد توهم بصری

Nir Chehanowski  از استودیو طراحی cheha با طرحی خلاقانه اقدام به ساخت یک چراغ مطالعه کاملا تخت و صاف کرده که باعث ایجاد توهم بصری می‌شود.

 اکثر مردم فکر می کنند روشنایی بیشتر مناسب مکان های مهم خانه مثل اتاق پذیرایی است، اما اتاق خواب در خانه بعد از یک روز خسته کننده پذیرای شماست.آباژورهای کوچک کناری می توانند به تنهایی روشنایی عصرگاهی اتاق را تامین کنند.لوسترهای کوچک یا لامپ هایی که معلق هستند هم فضایی رمانتیک ایجاد می کنند.لامپ های دیواری بدون اشغال کردن فضایی روی زمین نور مطلوبی را در اختیارتان می گذارند.

در استودیو cheha فلسفه طراحی ، ساخت خلاقانه اشیا با ظاهری متفاوت است. این استودیو مجموعه جدیداز لامپهایی که خلق کرده است که «Bulbing Lamps» نام دارد.این چراغها باعث ایجاد توهم بینایی سه‌بعدی در چشم بیننده می‌شود به طوری که در نگاه اول یک آباژور به نظر می‌رسد.

طرح های ارائه شده این لامپ ها ZIGGi ، CLASSi و DESKi نامیده می شوند و در این میان طرح DESKi نزدیک به لامپ میز تحریر است، ZIGGi به لامپ مطالعه شباهت دارد و CLASSi نیز شبیه به لامپ کنار تختخواب است.لامپهای جدید این کمپانی با الهام از سبک کلاسیک و سبک چراغهای رو میزی با پیچ و تاب مدرن ایجاد شده است.علاوه بر این برای افزایش مقیاس ، این سری، Nir Chehanowski برای رسیدن و نزدیک شدن به یک فرم وشکل ماهرانه آباژور از توهم سه بعدی به عنوان کانون طراحی استفاده کرده است.

این لامپ ها با استفاده از یک ورقه سخت شیشه ای آکریلیک که با خطوط زاویه ای و توسط لیزر حکاکی شده است ، دارای حالتی سه بعدی می باشند. نور، این خطوط را تعقیب کرده و برای همین است که توهمی از عمق ایجاد می کند.منبع نور این لامپ هایک چراغ LED دو بعدی است.

هر یک از این لامپ ها دارای ال ای دی با طول عمر 50 هزار ساعت هستند و همچنین تنظیم نور کم و زیاد بسته به مکانی که قرار است در آن استفاده شود.

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
معین ویژه